onsdag 30 maj 2007

NALLE PUH

Min kompis Mikaela är advokat. Det verkar juste. Häromkvällen fräste hon in på gårdsplanen (akta mitt singel för fanken, själv kör jag aldrig in där med bilen) i sin V70 Cross Country, som alltid av senaste modell. Denna gången hade hon hela combiutrymmet packat med mjukisdjur. Min hund Max blev överlycklig när Mikaela öppnade bagageluckan och kastade sig handlöst rakt in i högen och fick nacktag på en stor turkos elefant. Mikaela såg ut som kommissarie Costello i en lång beige trenchcoat i herrmodell som jag tittade undrande på.
- Jag hittade inget annat som inte katterna hade pissat på, ursäktade sig Mikaela. Hon har fem katter och de pissar på allt som rör sig. Eller snarare allt som inte rör sig. Helst väskor, ytterplagg och lakanen i gästrummet. Jag hade personligen dränkt hela högen i närmsta brunn inom en vecka. Min katt Bugg kissar i kattlådan eller ute. Punkt och slut. Och det vet han. Till sommaren ska Mikaela bygga en pool vilket kanske öppnar oanade möjligheter. Om det nu blir av. Den där poolen blir mindre och mindre för varje vecka som går. Häromkvällen när hon ringde hade den kommit ner i 4X2 meter. Kan man verkligen kalla det för pool? Det är väl snarare en pöl tänkte jag. Fast det sa jag inte. Fast i mäklarannonser kan man säkert kalla 4X2 meter för pool – hon kanske tänker sälja huset?
I alla fall så har jag lite svårt att inte skratta högt när jag ser framför mig hur Mikaela vinglar in på domstolen i Malmö med 46 mjukisdjur i famnen. Coolt, som min kund som är VD skulle säga. Hans fru är förresten också advokat och har precis flyttat in på samma kontor som Mikaela. Hon är supersnygg och superschic och åker EU-moppe till advokatkontoret och skulle antagligen hellre dö än ta på sig en trenchcoat och se ut som kommissarie Costello. Dessutom skulle den kunna fastna i hjulet. Undrar om hon hajjat vad hon gett sig in på? Skulle ge en hel del för att se hennes min när Mikaela kommer in i den där rocken på måndag.
- Hur fick du in alla mjukisdjuren, sa jag?
- Jag gick faktiskt två gånger, sa Mikaela. Jaja, 23 mjukisdjur då. Rätt komiskt det med.

Inga kommentarer: