måndag 4 juni 2007

Vaddå upphovsrätt?

Min yngre kollega Fritte (nästan alla kollegor är yngre) har haft ångest i flera månader över en grej han råkade ställa till med någon gång i februari. Fritte är nämligen ganska grön och vet inte att man inte får publicera andras texter på internet lite hur som helst. Så det gjorde han. (Det gör vi hela tiden men hittills har ingen märkt det.) Just denna journalisten råkade dock märka det och skrev ett argt brev till min kund som är VD. Sedan skickade hon en faktura på 23.000:-. Den låg på mitt skrivbord en dag med en gul post-it lapp från VD:n där det stod ”Stämmer detta?”. Ja, tyvärr så gjorde det ju det. Jag lämnade fakturan till Fritte. Som gömde den längst ner i en byrålåda. Sen pratade vi inte mer om det. Hade ju Fritte hoppats på alltså, men jag har självklart dragit upp det hela minst en gång i veckan. Här gömmer vi inget i byrålådorna lite hur som helst inte. Fritte har till och med arrangerat med Lisa i Posten att OM det skulle komma en påminnelse på fakturan så ska den absolut INTE lämnas in till VD utan direkt till Fritte. (Varför då undrar man ju, han har väl ändå inte 23 000?) Sedan dess har Fritte bjudit Lisa i Posten på lunch varje måndag. Måste börja bli lite halvdyrt vid detta laget.

Inga kommentarer: