måndag 4 juni 2007

Jane Schulz-incidenten del 2

Börjar alltid dagen med att kolla mina mejl. Där finns där några stycken från min kund som är VD. Dem öppnar jag alltid först. Jag börjar med det med rubriken:
VB PÅMINNELSE på faktura för texter publicerade på internet.
Såhär står det inne i mejlet:
Hej Ninni,
Tacksam om du svarar henne och skickar mig en kopia.
Hs

Och nedan:
070602
Hej Hans,
I mars skickade jag ett brev med faktura till dig för texter publicerade på Er hemsida. Enligt kvartalsrapporten från banken kan jag inte se att någon inbetalning har gjorts, och jag har inte fått någon förklaring från Er.
Bakgrunden är följande:
Den 7 februari upptäckte jag att ett antal texter som jag har skrivit och publicerat i Branschtidningens nättidning hade återpublicerats på Er hemsida. Texterna var identiska förutom att mitt namn hade tagits bort och ersatts med orden Källa: Branschtidningen. Texterna finns fortfarande tillgängliga i Ert nyhetsarkiv. (Uuups det har vi faktiskt inte alls tänkt på. Måste komma ihåg att säga åt Henrik att ta bort dem därifrån.)
Jag har upphovsrätten på mina texter, vilket innebär att de inte får publiceras utan mitt tillstånd. Jag var inte tillfrågad om publicering av mina artiklar på Er hemsida.
Ingrid Nord, ombudsman på Svenska Journalistförbundet (SJF) har rekommenderat mig att begära 4 000 till 5 000 kronor per nyhet för att ni har tagit texter utan tillstånd samt arvode per text enligt SJF:s frilansrekommendation. För A-skattare rekommenderar SJF ett minimiarvode på 485 kronor dock alltid för minst två timmar: 970 kronor. (Det var som FAN vad de är välbetalda, men det är bra att VD får något att jämföra med. Särskilt i detta läget.)
Jag skickar fakturan i repris. Jag är tacksam om jag får betalt inom 14 dagar. Sedan vänder jag mig till Journalistförbundet för att få hjälp med att driva in skulden.
Vänliga hälsningar,
Jane Schulz, journalist

Vid detta laget skrattar jag så jag gråter. Det gör inte Fritte kan jag ju säga. Och jag förstår honom verkligen. Alla dessa luncher helt i onödan.
- Du är faktiskt min Coach, säger Fritte. Nu får du vara lite bussig och lösa det här. Tänk på att jag ljög åt dig när du kom försent till mötet med VD sist. Jo, det gjorde han ju faktiskt så jag lovar att ta tag i det hela och skriva ett mejl till Jane Schulz. Vilket jag tyvärr helt glömmer bort fem minuter senare.

Inga kommentarer: