onsdag 20 juni 2007

"Vård av sjukt barn"

Det är en helt vanlig måndagsmorgon på jobbet då det plingar till i mejlboxen. Om man skulle råka vara det minsta osäker på vilken veckodag det är brukar det alltid lösa sig när ett mejl med följande rubrik dyker upp:
"Janne hemma för vård av sjukt barn".
- Jaha, nu är det måndag och Janne är hemma för vård av sjukt barn igen, säger jag.
- Jaså, säger Frippe, är det inte bättre att växeln mejlar ut när han är här istället för när han inte är här?
- Jo, fast JAG kanske inte är riktigt rätt person att ta upp den frågan, säger jag.
Så Frippe ringer till Anna i växeln:
- Hej, det är Frippe här, du jag tänkte på en sak. Är det inte bättre att du mejlar ut NÄR Janne är här istället för när han inte är här, så blir det inte så mycket jobb för dig.
- Tyckte hon det var roligt? undrar jag.
- Antagligen inte, säger Frippe. Folk har ju ingen humor. Nä, i alla fall inte samma humor som vi. Den saken är klar. Till saken bör kanske nämnas att varken Frippe eller jag har barn. Kanske är det därför vi tycker det är kul med ”sjuka barn”-mejlen som alltid droppar in på måndag morgon. För att sätta lite extra guldkant på tillvaron instiftar vi tävlingen: ”Hur många måndagar i rad kan man vara borta utan att chefen reagerar”. Antingen reagerade verkligen chefen till slut. Eller så har Jannes barn blivit extremt mycket friskare på måndagarna den sista tiden.

Inga kommentarer: